« Powrót do aktualności

Certyfikat energetyczny

Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu zwane potocznie certyfikatem energetycznym Brzmi strasznie? Z tym sformułowaniem i problem świadectwa stykamy się głównie przy okazji zawierania przedwstępnej umowy sprzedaży nieruchomości oraz w akcie przenoszącym własność. Według przepisów kopia świadectwa powinna zostać okazana także przy wynajmie np. mieszkania czy domu. Sporo przy tym opowiadania i tłumaczenia, sporo nowych informacji, nie do końca zrozumiałych dla stron transakcji. A i tak dokument nieczęsto się pojawia. Chyba, że mamy do czynienia z nieruchomościami na rynku pierwotnym. Tu nie ma zmiłuj. Świadectwo musi być dołączone do dokumentów nabywanej nieruchomości. O co chodzi z tym świadectwem? Jest to dokument techniczny, którego brak nie powoduje nieważności aktu notarialnego. Zagadnienia te reguluje Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 o charakterystyce energetycznej budynków. W wielkim uroszczeniu jest to informacja jakie jest zapotrzebowanie zbywanego lokalu na energię potrzebną do ogrzania, przygotowania ciepłej wody, klimatyzację czy wentylację. Wpływ na wynik na świadectwie ma wiele czynników: materiał budowlany, ocieplenie, jakość okien, mostki termiczne, drzwi wewnętrzne, stan dachu…. Należy także pamiętać, że każda termomodernizacja zarówno lokalu jak i budynku powoduje, że dokument ten traci ważność (wydawany jest na 10 lat) i w przypadku kolejnej transakcji należy zlecić jego wykonanie ponownie. Jak można uzyskać taki certyfikat kupując lub wynajmując lokal? Przede wszystkim przed zawarciem aktu notarialnego lub umowy najmu należy o tym poinformować właściciela. Ten powinien zwrócić się do osoby posiadającej uprawnienia do sporządzania certyfikatów i przekazać oryginał (przy sprzedaży) lub jego kopię (wynajem). Jeśli jednak nie wysuniemy naszego żądania do tego momentu nic straconego. Jeżeli po zawarciu umowy zmienimy zdanie – mamy prawo w ciągu 14 dni wystąpić z żądaniem sporządzenia świadectwa, a poprzedni właściciel czy wynajmujący ma ustawowe 2 miesiące aby je nam dostarczyć. Jeśli mimo wezwania zbywca lub wynajmujący nie dostarczy nam certyfikatu – możemy osobiście, w ciągu 6 (wynajem) lub 12 (zakup) miesięcy zlecić wykonanie tego dokumentu na koszt właściciela (poprzedniego lub wynajmującego). Co istotne będąc nabywcą nieruchomości lub najemcą nie możemy zrzec się prawa do żądania sporządzenia certyfikatu. Jeśli masz wątpliwości dotyczące tego dokumentu – możesz się ze mną skontaktować. Współpracuję z inżynierami, którzy posiadają stosowne uprawnienia i mogą taki certyfikat dla Twojej nieruchomości przygotować. Zapraszam serdecznie Sabina Libera

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb klientów. Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki. Korzystanie z tej strony bez zmian ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

rozumiem